صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : شهرستان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۳
بهمن
۱۴۰۳

شماره
۵۸۱۴

امروز: ۳ (بهمن) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Wednesday 2025 (Jan) 22

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه گفت‌وگو: هوشمندسازی تقاطع‌های شهر همدان، اجرای طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیه‌ای، تکمیل طرح کنترل محدوده زوج و‌‌ فرد و محدوده ترافیک مرکز شهر، کنترل مکانیزه معاینه فنی خودرو و نصب دوربین‌های کنترل ثبت تخلف سرعت اقدامات شهرداری همدان در سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل است.
به گزارش هگمتانه؛ سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان در چارچوب وظایف قانونی شهرداری، وظایف و مأموریت‌هایی دارد که می‌توان به مدیریت تهیه و اجرای مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر و مطالعات امکان‌سنجی حمل و نقل ریلی، مدیریت تهیه و اجرای مطالعات بار شهری و مدیریت تهیه و اجرای مطالعات سامانه‌های هوشمند حمل و نقل و ترافیک شهر اشاره کرد.
همچنین مدیریت تهیه و اجرای مطالعات ایجاد، توسعه و بهبود پدافند غیرعامل در حمل و نقل و ترافیک شهری، مدیریت تهیه و اجرای طرح حمل و نقل بار و مسافر در مجموعه‌های شهری در چارچوب مطالعات مجموعه شهری مربوطه توسط سازمان‌های شهرهای مادر واقع در مجموعه‌های شهری و مدیریت ایجاد، بهره‌برداری و نگهداشت مرکز کنترل ترافیک شهر از دیگر وظایف این مجموعه است.
طراحی، تهیه، ایجاد و پیاده‌سازی نظام جامع و یکپارچه اطلاعات مرتبط با حمل و نقل و ترافیک شهری و تحلیل و پایش مستمر آن در شهرداری به سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل مربوط می‌شود.
سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان وظیفه مطالعه و مدیریت اجرای طرح‌های موضعی و موضوعی منجر به بهبود تردد شهری و ارتقای ایمنی و نظم تردد در چارچوب مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر از قبیل پیاده‌سازی نظام جامع و یکپارچه اطلاعات را نیز برعهده دارد.
مدیریت سوانح و تخلفات رانندگی با همکاری مسؤولان راهنمایی و رانندگی، توسعه و ساماندهی شبکه معابر و رفع نقاط حادثه‌خیز، اصلاح هندسی و آرام‌سازی معابر، مدیریت تقاطع‌ها و نحوه کنترل آنها و پایش میزان اثرسنجی طرح‌ها را نیز بر عهده این مجموعه است.
مدیریت ایجاد، توسعه، نگهداشت و بهسازی زیرساخت‌های مورد نیاز و مرتبط با حمل و نقل شهری، سامانه‌های حمل و نقل همگانی مسافر و بار و تاسیسات مرتبط با آن از قبیل معابر، تقاطع‌ها، پیاده‌راه، روسازی معابر و گذرگاه‌پیاده (روگذر و زیرگذر)، ابنیه (نظیر پل و تونل)، خطوط حمل و نقل همگانی، زیرساخت ناوگان عمومی بار و مسافر، ایستگاه‌های حمل و نقل همگانی، تجهیزات و علائم ایمنی، فناوری‌های نوین، سامانه‌های هوشمند حمل و نقل و ترافیک و تسهیلات ترافیکی با رویکرد تردد ایمن شهروندان و گسترش استفاده از حمل و نقل پاک (پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، ناوگان برقی، دو نیرویی و...) از موضوعات مورد توجه سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان است.
فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم به منظور نظارت و کنترل بر اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی با اولویت استفاده از سامانه‌های هوشمند حمل و نقل و ترافیک را از سوی این مجموعه می‌توان حائز اهمیت برشمرد.

 مناسب‌سازی و اصلاح معابر برای تردد ایمن و آسان توان‌یابان
مناسب‌سازی و اصلاح معابر، پیاده‌راه‌ها و تسهیلات ترافیکی به منظور تردد ایمن و آسان توان‌یابان به ویژه افراد سالمند یا کم‌توان حسی-حرکتی یا دارای معلولیت از دیگر مسائل مورد توجه در سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان است.
مدیریت اجرای طرح‌های ترافیکی ایمنی کارگاهی و دسترسی مسیر کلیه عملیات عمرانی واقع در معابر شهری، بررسی و تصویب مطالعات امکان‌سنجی و عارضه‌سنجی ترافیکی برای ساخت و سازهای مهم شهری موضوع ماده 32 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و مطالعه و مدیریت اجرای مکان‌یابی خطوط اضطرار و جانمایی نقاط امدادرسانی از جمله امداد هوایی بر عهده سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان است.
برنامه‌ریزی، مطالعه و مدیریت اجرای طرح‌های مدیریت عرضه و تقاضای سفر اصلاح الگوی سفر، مدیریت و نظارت توقفگاه‌های حاشیه‌ای و مدیریت ساخت، توسعه و بهره‌برداری از توقف‌گاه‌های عمومی و صدور مجوزهای لازم جهت کلیه توقفگاه‌ها و مدیریت، تهیه، اجرا، نصب و نگهداری علائم افقی و عمودی راهنمایی و رانندگی و تابلوهای هدایت مسیر از دیگر وظایفه این مجموعه است.
مدیریت اجرا و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی خودرو و امور ستاد معاینه فنی، استفاده از بخش تعاونی و خصوصی در اجرای طرح‌های منجر به بهبود عبور و مرور شهری از طریق طرح‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی، خرید خدمت و واگذاری بهره‌برداری تمام یا بخشی از امور مرتبط از جمله وظایف سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان است.
مدیریت اجرای طرح‌های منجر به کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از تردد وسایل‌نقلیه شخصی و مصرف سوخت نیز بر عهده سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل بوده و افزایش آگاهی و ارتقای فرهنگ عمومی، حقوق و تکالیف شهروندی در زمینه حمل و نقل و ترافیک شهری از سوی این مجموعه مورد توجه است.
اطلاع‌رسانی به‌ هنگام و مستمر وضعیت ترافیکی شهر به شهروندان، بررسی و پیشنهاد عوارض مرتبط با حمل و نقل شهری از قبیل عوارض طرح‌های محدودیت زمانی و مکانی تردد، محدوده کم انتشار آلاینده‌ها (LEZ)، آلایندگی خودروها، مصرف سوخت و پیمایش خودروها و تعیین شیوه اخذ و هزینه‌کرد آنها با اولویت روش‌های نوین توسط سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل انجام می‌گیرد.
ارائه پیشنهاد برای اصلاح قوانین، آئین‌نامه‌ها، استانداردها و ضوابط به مراجع ذی‌ربط، مشارکت با اشخاص حقیقی، حقوقی، اجرایی، آموزشی و پژوهشی در زمینه تعمیم و توسعه در فعالیت‌های مورد نیاز سازمان با رعایت مقررات مربوطه و انجام اقدامات لازم در جهت ارتقای سطح دانش و بینش فنی کارکنان و کارشناسان با رعایت مقررات مربوطه از دیگر موضوعات مورد توجه در سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان است.
شرکت فعال در مجامع علمی، آموزشی، پژوهشی و مطالعاتی، ارائه پیشنهاد تعداد مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی به مراجع ذی‌صلاح، بررسی و تأییدیه ترافیکی در خصوص تغییر کاربری املاک موجود در معابر پرترافیک و همچنین کلیه املاک بنا به درخواست کمیسیون‌های مربوطه را می‌توان از دیگر وظایف برشمرد.
استفاده از شیوه‌های تأمین منابع مالی نوین از قبیل فاینانس، خطوط اعتباری، وام‌های بین‌المللی، وام‌‎های غیرقرضی (سرمایه‌گذاری مستقیم داخلی و خارجی)، اوراق مشارکت، صکوک اسلامی با رعایت قوانین و مقررات مربوط برای توسعه فعالیت‌های سازمان از دیگر وظایف سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان است.

سیاست‌ها
سیاست‌های سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شامل یکپارچه‌سازی فعالیت‌های مستقیم و غیرمستقیم تأثیرگذار بر ایمنی معابر شهری، اطمینان از وجود فرآیند تصمیم‌گیری صحیح و علمی، ایجاد فرآیند مناسب برای دستیابی به اهداف تعریف‌ شده در طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی، ارزیابی و کنترل اقدامات اجرایی است.
همچنین برنامه‌ریزی و کنترل انطباق اقدامات اجرایی با استانداردهای مربوطه، ارزیابی وضعیت، شناسایی نواقص و مشکلات و اولویت‌بندی اقدامات مورد نیاز، پیشگیری از وقوع تصادفات و ارتقای ایمنی حمل و نقل و با اولویت بهبود ایمنی کاربران آسیب‌پذیر راه (عابرین‌پیاده) و ارتقای دانش فنی کارکنان فنی برای بهبود عملکرد سازمانی مورد توجه این مجموعه است.

برنامه‌ها
برنامه‌های سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان در حوزه توسعه سامانه‌های حمل و نقل هوشمند، کنترل، مدیریت و بهبود ترافیک، ممیزی(شناسایی) نقاط پرحادثه(رأسا یا با به کارگیری مشاور ذی‌صلاح) و برنامه‌ریزی ارتقای ایمنی حمل و نقل است.
استانداردسازی و ارتقای کیفیت اطلاعات زیرساخت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، ویژگی‌های معابر و اطلاعات تصادفات، توسعه اقدامات حوزه آموزش شهروندی و ارتقای فرهنگ ترافیکی، توسعه هوشمندسازی برخورد با تخلفات رانندگی (به‌ کارگیری و توسعه استفاده از سامانه‌های هوشمند نظارتی در راستای کنترل و ثبت تخلفات هوشمند) نیز جزو برنامه‌های سازمان است.
همچنین مدیریت فضاهای پارک حاشیه‌ای و محوطه‌ای معابر دارای مصوبه، ارتقای ایمنی عابران‌پیاده (از جمله توسعه پل‌های عابرپیاده مکانیزه و غیرمکانیزه و برنامه‌ریزی لازم در خصوص کارکرد مستمر تجهیزات مکانیزه پل‌های عابرپیاده) و ارتقای ایمنی موتورسیکلت‌سواران (از جمله ارسال پیامک‌های آموزشی و اجرای طرح‌های مشترک با پلیس راهور شهرستان همدان) در برنامه سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری قرار دارد.
نظارت و کنترل معاینه فنی وسایل‌ نقلیه، استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها، اساتید و نخبگان استانی در راستای تهیه، تدوین و برنامه‌ریزی اقدامات حوزه ایمنی ترافیک، استفاده از خدمات مشاوره (پیگیری شناسایی و انجام مطالعات موضعی و موضوعی مورد نیاز) در دستور کار سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری است.
اولویت‌بندی معابر شهری جهت اجرای طرح‌های ترافیکی اعم از طرح‌های هوشمندسازی یا ایمن‌سازی، ساماندهی، توسعه و مدیریت تقاطع‌ها و چراغ‌های راهنمایی شهر، ارتباط مستمر با عوامل پلیس راهور فراجا شهر همدان به منظور انجام بازدیدهای میدانی، شناسایی نیازمندی‌های، اجرای طرح‌های ترافیکی، بررسی اثربخشی طرح‌های اجرا شده و... مورد توجه این مجموعه است.
پیاده‌سازی سامانه اتوماسیون پارکینگ‌های طبقاتی شهر در کنار نظارت برعملکرد عوامل اجرایی پارکینگ‌ها و توسعه زیرساخت‌های نظارتی مورد نیاز جزو برنامه سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان است.
تشکیل کارگروه آرام‌سازی ترافیک شهرستان به منظور بررسی درخواست‌های مردمی، بررسی نیازمندی‌ها و بررسی طرح‌ها و اقدامات مورد نیاز با حضور نمایندگان اعضای شورای ترافیک شهرستان و نیز جمع‌آوری آمار و تحلیل حوادث ترافیکی جزو برنامه‌های این مجموعه بوده است.

اهم فعالیت‌ها
سرفصل اقدامات حوزه ایمن‌سازی و استانداردسازی معابر شهری و پروژه‌های حوزه هوشمندسازی شامل خط‌کشی محوری معابر منتخب شهری(معابر دارای اولویت)، اجرای علائم افقی ترافیک با انواع رنگ‌های ترافیکی، رنگ‌آمیزی حفاظ‌ها و جداکننده‌های بتنی شهر(نیوجرسی‌ها و مینی‌نیوجرسی‌های بتنی با رنگ‌های ترافیکی) و نصب، سرویس و نوسازی انواع تجهیزات و علائم ترافیکی شهر است.
سرویس و نگهداری انواع سامانه‌ها و تجهیزات ترافیکی شهر از جمله سرویس، نگهداری و پشتیبانی سامانه نظارت تصویری مرکز کنترل ترافیک و سرویس، نگهداری و پشتیبانی سامانه‌های ثبت تردد و تخلفات سرعت و سرویس، نگهداری و پشتیبانی سامانه‌های ثبت تردد و کنترل تخلفات محدوده اجرای طرح ترافیک و محدوده اجرای طرح زوج یا فرد (سامانه‌های پلاک‌خوان) در مجموعه سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل مدنظر است.
اجرای طرح‌های موقت ترافیکی از جمله محدودیت تردد و دسترسی در مراسم روز طبیعت، روز 29 فروردین (روز ارتش) و شب‌های قدر در دستور کار این مجموعه قرار می‌گیرد.
اجرای طرح‌های مشترک با عوامل پلیس راهور شهرستان همدان، اجرای مصوبات ترافیکی از جمله اجرای سرعتکاه‌های آسفالتی و نرده‌گذاری معابر دارای مصوبه، اطلاع‌رسانی محدودیت‌های ترافیکی، نظارت مستمر بر مراکز معاینه فنی خودروی شهر همدان و نظارت بر پارکینگ‌های طبقاتی شهر از جمله فعالیت‌ها است.
اقدامات حوزه آموزش شهروندی و ارتقای فرهنگ ترافیکی شامل برگزاری مسابقات نقاشی و مراسم اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران قانون‌مند و فعالیت منظم پارک ترافیک و... در دستور کار مجموعه سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان بوده است.
پیگیری انجام مطالعات و خدمات مشاوره دارای مصوبه در هر سال کاری، نظارت و ساماندهی پل‌های عابرپیاده مکانیزه شهر، تشکیل منظم کارگروه آرام‌سازی ترافیک و مدیریت فضاهای پارک حاشیه‌ای و محوطه‌ای معابر دارای مصوبه، مورد توجه این مجموعه است.
اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر (نصب، راه‌اندازی، سرویس و نگهداری سامانه‌های ثبت تخلف و تردد مبتنی بر پلاک‌خوان در معابر منتهی به محدوده مرکزی شهر) از جمله فعالیت‌‎های سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان است.
طرح زوج یا فرد در معابر دارای مصوبه(نصب، راه‌اندازی، سرویس و نگهداری سامانه‌های ثبت تخلف و تردد مبتنی بر پلاک‌خوان در معابر دارای مصوبه نظیر بلوار آیت‌الله کاشانی، بلوار خواجه‌رشید و بلوار آیت‌الله مدنی) اجرایی شده است.
همچنین توسعه دوربین‌های نظارت تصویری و توسعه سامانه‌های ثبت تردد و تخلف سرعت در دستور کار این مجموعه بوده است.

تقاطع‌های همدان هوشمند شد
هوشمندسازی 12 تقاطع مهم اقدامی مهم از سوی مدیریت شهری برای مردم شهر همدان بود که این مهم با حمایت شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری و با اقدام سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری انجام شده است.
تقاطع‌ها در معابر عملکرد حیاتی دارند و وجود آنها در شهرها اجتناب‌ناپذیر بوده و عملکرد صحیح این تجهیزات در روان‌سازی ترافیک و کاهش معضلات ناشی از آن بسیار مهم است.
یکی از مشکلات تقاطع‌ها عدم کارایی لازم آنها در مواقعی است که بار ترافیکی، رویکردهای متفاوتی را در زمان‌های مختلف روز، هفته یا سال ناشی شده و قطعا تنظیم زمان عملکرد آنها به صورت ثابت کارایی بهینه‌ای ندارد.
با پیشرفت فناوری و ساخت تجهیزات به روز، تقاطع‌ها به سمت هوشمند شدن حرکت کرده و مدیریت شهری همدان نیز با توجه به نیازی که در این زمینه احساس می‌شد، استفاده از آخرین فناوری روز را در جهت رفع این مشکل برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرد.
در این راستا بعد از برگزاری جلسات مختلف کارشناسی و تحقیق و بررسی روش‌های پردازش تصویر، حلقه‌های(لوپ‌) مغناطیسی و... و با توجه به مزایا و معایب هر روش، بعد از جمع‌بندی در این خصوص اجرای حلقه‌های مغناطیسی انتخاب شد.
با توجه به حساسیت بالای این کار، مقرر شد یکی از تقاطع‌ها با این روش هوشمند شده و نتایج بررسی شود که تقاطع بهشت(بابک) با توجه به بار ترافیکی سنگین و مشکلاتی که در روش سنتی داشت، انتخاب و به روش حلقه‌های مغناطیسی هوشمند شد.
بعد از راه‌اندازی این تقاطع، طی دو ماه عملکرد آن توسط پلیس راهور و کارشناسان دیگر بررسی و تحلیل شد و بعد از اظهار رضایتمندی از عملکرد و تأثیر چشمگیر این روش در تخلیه کامل رویکردها و بهره‌وری و انعطاف بالا و کاهش زمان توقف خودروها در تقاطع، بعد از انجام تشریفات قانونی لازم مناقصه برگزار و یکی از بهترین شرکت‌های فعال در این زمینه برنده شد
سرانجام هوشمندسازی 13 تقاطع شهر همدان با استفاده از آخرین و به روزترین تجهیزات فناوری شرکت معتبر و جهانی(SCAT) با اعتباری بالغ بر 130 میلیارد ریال جهت هوشمندسازی 13 تقاطع منتخب عقد قرارداد شد.
از آنجا که سه تقاطع نیازمند انجام اصلاحات هندسی گسترده بود و نیز با توجه به فصل سرما و عدم امکان اجرای عملیات عمرانی، در حال حاضر 10 تقاطع تجهیز و راه‌اندازی شده و با توجه به هوشمندسازی یک تقاطع از قبل در مجموع و در مرحله اول 11 تقاطع با حمایت شورای اسلامی شهر و شهردار و رهنمودهای معاونت فنی و امور زیربنایی هوشمند شده و همچنین دو تقاطع دیگر نیز با فراهم شدن شرایط مناسب آب و هوایی هوشمند خواهد شد.
یکی از مزایای مهم این طرح، امکان مدیریت متمرکز همه تقاطع‌ها در شرایط خاص به صورت متمرکز در راستای ایجاد و تعریف موج سبز خواهد بود.

تکمیل طرح کنترل محدوده زوج و‌‌ فرد و محدوده ترافیک مرکز شهر
با توجه به افزایش تردد خودرو در معابر ناشی از تغییرات فرهنگی و نگرش مردم بعد از همه‌گیری کرونا و میل به انجام سفر با خودرو شخصی و افزایش تعداد سفرهای روزانه، مشکلات متعددی ناشی از آن به شکل گره‌های ترافیکی در نقاط مختلف بوجود آمد.
یکی از این نقاط میدان آرامگاه بوعلی بود که شدت ترافیک در آن به حدی بود که رفت و آمد در آن مکان برای ساعاتی از روز به طور کامل مختل می‌شد، لذا با توجه به تجربه شهرهای بزرگتر در حل مشکل مذکور پیشنهاد و روش طرح شده در شورای همتا با عنوان راه‌حل تصویب و به شهرداری همدان جهت اجرا ابلاغ شد.
شهرداری همدان بعد از برگزاری جلسات کارشناسی مختلف و بازدیدهای میدانی متعدد مقدمات لازم را در نصب دوربین‌های پلاک‌خوان فراهم کرد و بعد از جانمایی و تهیه اسناد تخصصی و برگزاری تشریفات قانونی، کار نصب تجهیزات توسط شرکت ذی‌صلاح و برنده مناقصه انجام شد که در 6 نقطه و با هدف ایزوله کردن میدان آرامگاه بوعلی در فاز اول نسبت به نصب دوربین‌های پلاک‌خوان اقدام شد.
بعد از انجام مراحل آزمایشی مختلف کد پلیس دوربین‌های مذکور اخذ و سامانه‌ها به صورت یکپارچه با حمایت‌های مدیریت شهری و همت سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و‌ نقل شهرداری راه‌اندازی شد.
این در حالی بود که چهار سامانه نصب شده در مبادی ورودی به میدان حضرت امام(ره) نیز به دلایل فنی راه‌اندازی نشده بود که با تهیه مقدمات و انجام مطالعات لازم، آنها نیز راه‌اندازی شدند و مشکل ترافیک آرامگاه بوعلی و مبادی ورودی به آن و خیابان‌های منتهی به میدان به طور کامل حل شد.
هم‌زمان برای حل مشکل ساکنین و مشاغل خاص، شیوه نامه‌ایی تهیه و بعد از طی مراحل قانونی و اخذ تصویب آن، استثنایی برای واگذاری مجوز ورود به طرح‌های مذکور توسط سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل تهیه و اجرایی شده است.

 کاهش 60درصدی تصادفات جرحی در معابر شهر همدان با اقدامات ایمنی
ایمنی یکی از مؤلفه‌ها و نیازهای مهم زندگی بشر امروز بوده و ایمنی تردد در معابر نیز یکی از اشکال مهم ایمنی است.
در زندگی شهرنشینی تأمین و مراقبت از ایمنی افراد وظیفه متولیان مربوطه است و بدین منظور از قدیم قوانینی برای تردد در معابر شهری و در ایجاد نظم و انضباط شهری و متعاقب آن تأمین ایمنی در تردد وضع شده است.
برای حفظ اثر بخشی نظم و انضباط شهری با توجه به تغییرات فناوری، نوع و تعداد خودروها و... به طور مستمر ایمنی در تردد بهبود یافته و غالبا با توجه به ضرورت امر روزبه‌روز سخت‌گیرانه‌تر شده است.
با افزایش قابل توجه تعداد سفرهای روزانه و تعدادخودروها در معابر شهر همدان، کنترل و ایجاد نظم و انضباط در تردد تنها به وسیله نیروی انسانی و حضور پلیس تقریبا غیر ممکن شده، لذا با توجه به احساس وظیفه مدیریت شهری در خصوص مسأله ایمنی و لزوم کنترل و نظم بخشی تردد خودروها و ترافیک، ریل‌گذاری درستی در شورای ششم شهر صورت گرفت و شهرداری همدان نیز با وجود محدودیت‌های مالی، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای جبران کمبودها آغاز کرد.
بعد از انجام مطالعات و برگزاری جلسات کارشناسی و به جهت کشف و حمایت از استعدادهای بومی، برای یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستعد بومی، طرح مسأله شد و با ایجاد فرمت و تأمین زیرساخت یک دستگاه دوربین توسط آن شرکت در یکی از معابر نصب شد.
با پیگیری‌های صورت گرفته دوربین مذکور توسط متخصصین پلیس بررسی و بعد از صحت کارکرد، کد پلیس به آن تخصیص داده شد، لذا اسناد فنی و تخصصی برای مناقصه تهیه و بعد از تشریفات قانونی مناقصه برگزار و بعد از رقابت ایجاد شده برنده تعیین شد.
بعد از برگزاری جلسات مختلف کارشناسی و بازدیدهای متعدد و میدانی توسط کارگروه‌های مرتبط و با حضور کارشناسان ذی‌ربط محل‌های مناسب برای نصب تعیین شد و به تأیید مراجع مربوطه رسید.
سپس 16 دستگاه دوربین کنترل سرعت توسط سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری و با رهنمودهای معاونت فنی و زیربنایی شهرداری همدان نصب و راه‌اندازی شد.
این در حالی است که از 13 دوربین نصب شده در سال‌های گذشته تنها سه دوربین فعال بوده و بقیه عمدتا به دلیل خلف وعده و عدم پشتیبانی صحیح شرکت پشتیبان غیر فعال بود.

 افزایش چشمگیر تعداد دوربین‌ها
حال با نصب و جایگزینی دوربین‌های مذکور و باز آماد‌ه‌سازی سه دستگاه از دوربین‌های قبلی و برنامه‌ریزی برای نصب سه دستگاه دوربین دیگر، تعداد دوربین‌های کنترل ثبت تخلفات سرعت براساس پلاک‌خوانی با بودجه‌ای بالغ بر 230میلیارد ریال با افزایش 230درصدی نسبت به دوره قبلی مدیریت شهری به 23 دستگاه رسیده است.
افزایش چشمگیر تعداد دوربین‌ها با توجه به افزایش شدید حجم اطلاعات تولیدی و ارسالی بدون توسعه زیرساخت‌ها و امکانات دیگر مقدور نبود و برای پشتیبانی و مدیریت بهینه سامانه‌های مذکور و دیگر سامانه‌ها تجهیزاتی با بودجه‌ای بالغ بر 150میلیارد ریال فراهم شد و زیرساخت و تجهیزات و مرکز مانیتورینگ شهرداری نیز توسعه پیدا کرد.
غالب رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند اما درصد بسیار کمی از راکبین با عدم رعایت قوانین و رعایت سرعت مطمئنه هم برای خود و هم برای دیگران خطر آفرین هستند که با نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مذکور و اعمال قانون متخلفین، سرعت مجاز رعایت شده و میزان تصادفات جرحی در معابر مذکور به شدت کاهش پیدا کرده است.
خوشبختانه امروز شاهد کاهش60درصدی تصادفات جرحی در همدان هستیم و با اقدامات صورت گرفته، شهر همدان چندین ماه است به صورت پیاپی جزء 3 استان برتر کشور در زمینه کاهش تصادفات و تلفات می‌شود.

طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیه‌ای در همدان آماده اجراست
محدودیت‌ تعداد جای پارک در معابر اصلی و مهم و عدم امکان ساخت پارکینگ‌های عمومی در حلقه اول و محدوده معابر پرترافیک و نیز تمرکزگرایی و عدم رعایت ملاحظات ترافیکی در بازگشایی مراکز یا اصناف جاذب سفر در گذشته، باعث ازدحام خودروها در حاشیه معابر شهر همدان شده است.
با اشغال معابر در ابتدای صبح توسط معدودی از افراد و به مدت طولانی، مردم در ساعات میانی روز با مشکل محل پارک روبه‌رو بوده و گاهی با پارک دوبل باعث ایجاد گره‌های ترافیکی می‌شوند.
با توجه به محدودیت‌های پلیس برای حضور فیزیکی در تمام معابر و مشکلات کنترل دستی و سنتی پارک حاشیه‌ای و نیازی که در مدیریت شهری احساس شد، مدیریت مکانیزه پارک حاشیه‌ای در شهر همدان هدف‌گذاری شد.
این در حالی است که با توجه به مشکلات طرح، تقریبا در هیچ شهری از کشور اجرای آن با موفقیت همراه نبوده است، بنابراین به خاطر جدیت و مهم بودن اجرای طرح، سعی شد نقاط ضعف اجرای طرح در شهرهای دیگر احصا و اسناد مناقصه به گونه‌ای تهیه شود که درصد موفقیت اجرای آن بالاتر رود.
بعد از طی تشریفات قانونی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت سرمایه‌گذاری برنده مناقصه شد و قرارداد بعد از اخذ تأییدیه‌های لازم از شورای اسلامی شهر و کمیته انطباق فرمانداری، منعقد شد که سرمایه‌گذار با 50میلیارد ریال مقدمات اجرای طرح را آماده کرده است.
البته امروز اجرای موفق طرح نیازمند اختصاص کد پلیس به خودرو مجهز شده به سامانه ثبت پلاک (بر اساس آئین‌نامه اجرایی طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیه‌ای که توسط راهور فراجا تهیه و قبلا ابلاغ شده) است.
شهرداری در حال پیگیری از پلیس راهور فراجا بوده و به محض قبول تست و تخصیص کد پلیس به سامانه تهیه شده، سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری به نمایندگی از مدیریت شهری این پروژه را اجرا خواهد کرد.

کنترل مکانیزه معاینه فنی خودرو گامی در کاهش آلودگی هوا
کنترل مکانیزه معاینه فنی خودرو در همدان گامی بزرگ در افزایش ایمنی معابر و کاهش آلودگی هوا است. با وجود اینکه همدان شهر صنعتی نیست، متأسفانه شاهد آلودگی هوا در ایامی از سال به خصوص در فصول سرما در این شهر هستیم.
با توجه به تحقیقات صورت گرفته درصد بسیار بالایی از آلودگی هوای همدان ناشی از آلودگی وسایل نقلیه موتوری است که با سوخت فسیلی کار می‌کنند.
کارکرد صحیح موتور این وسایل نقلیه از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به افزایش تعداد خودروها در شهر و محدودیت‌های پلیس برای کنترل دستی معاینه فنی تک تک خودروها، شهرداری همدان طبق تکالیف خود در خصوص قانون هوای پاک اقدام به راه‌اندازی سامانه کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروهای عبوری با سامانه دوربین‌های پلاک‌خوان کرده است.
شهرداری هزینه‌ای بالغ بر 10میلیارد ریال در نصب و راه‌اندازی دوربین‌ها، سخت‌افزار و نرم‌افزار‌های لازم و نیز عقد قرارداد لازم با اتحادیه کشوری حمل و نقل (سیمفا) جهت اخذ خدمات استعلام برخط داشته است.
در این راستا همدان به عنوان هفتمین استان کشور نسبت به راه‌اندازی سامانه کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروهای عبوری با سامانه دوربین‌های پلاک‌خوان اقدام کرده است.
با توجه به اینکه 25درصد از خودروهایی که برای اخذ معاینه فنی مراجعه می‌کنند، در آزمون‌های مذکور مردود می‌شوند به عبارتی یا دارای نقص فنی هستند یا میزان آلایندگی آنها بالاتر از استانداردهای تعیین شده است، اهمیت اجرای طرح بیش از پیش نمایان می‌شود.
افزایش ایمنی معابر به واسطه مشخص شدن و الزام به رفع نقص خودروها از مزایای اصلی این طرح بوده چرا که در سال‌های گذشته حوادث مختلفی در معابر به دلیل نقص در سامانه ترمز یا فرمان یک خودرو، باعث به وجود آمدن فاجعه و مشکلاتی برای سایر خودروها شده است، از این‌ رو بعد از تبیین اهمیت موضوع برای شورا و با حمایت‌های آنها و همت سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری این پروژه به مردم قانونمند همدان تقدیم شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: